Interview: Laura de Coninck ontwikkelde ons huisparfum

I Stock 1858629174

Geur versterkt je beleving en zorgt ervoor dat een herinnering langer bijblijft. Vanuit die gedachte zet Acasa in op geurmarketing. Deskundig begeleid door geurkunstenares Laura de Coninck ontwikkelden we een eigen parfum dat de geur van thuis binnenbrengt in onze modelappartementen.

First things first, Laura. Wat houdt jouw job als geurkunstenares precies in?

Laura de Coninck: "In essentie ontwikkel ik parfums op maat van een uiteenlopende mix aan doelgroepen en toepassingen. Of het nu gaat om een huidparfum of een interieurparfum, ik start steeds vanuit een menselijke basis door middel van gerichte bevragingen. Emotie en authenticiteit zijn voor mij de belangrijkste ingrediënten van een geur. Ik meng, ruik en stel verschillende geurstalen samen die beantwoorden aan de wensen van de klant. Eens er een geur gekozen is, laat ik die in grotere volumes produceren door een parfumhuis in Grasse."



Hoe is de samenwerking met Acasa ontstaan?

"Patrick Castelain van geurmarketingbureau Scents kwam bij me aankloppen op vraag van Sigrid. Zij wil aan de slag met een huiselijke geur in de projecten van Acasa. De vereiste was dat het hele team zich erin kon vinden, maar binnen de basiscollecties van Scents bleek dé geur niet meteen aanwezig. Patrick weet dat ik me specialiseer in exclusieve parfums en stelde een samenwerking voor."

Op welke manier is het Acasa-parfum tot stand gekomen?

"Als eerste stap ga ik altijd langs bij de klant voor een uitgebreide kennismaking. Daarbij toets ik af wat de verwachtingen zijn: welk gevoel moet de geur oproepen? Wat is het beoogde effect? Met welke ingrediënten zou je het merk automatisch associëren? Ik zat lang met het Acasa-team samen om dergelijke vragen in te vullen. 

Tijdens de intakesessie kwamen een aantal zaken duidelijk naar boven: thuisgevoel hangt voor iedereen samen met de geur van vers gewassen lakens. Frisse toetsen bleken sowieso een must. Niet zozeer citrusnoten, wel de geur van verse vijgen kreeg bijvoorbeeld veel bijval. Tegelijk keerde het woordje 'warmte' vaak terug. Mijn uitdaging lag dus in het vinden van de perfecte middenweg tussen die frisheid en warmte om de briefing 'smells like home' te vertalen naar een signatuur die Acasa ademt."

IMG 1540 copy

“Denk aan de frisheid
van vers gewassen lakens
en de warmte van hout.”

Laura de Coninck, geurkunstenares

Ben je zelf tevreden met het resultaat?

"Ik zou de geur zelf in huis halen. Dat zegt genoeg, denk ik? Het was een aangename samenwerking omdat de smaak van het team duidelijk in lijn lag met die van mezelf. Ik voelde van bij het begin aan dat ik met mensen te maken had die mijn liefde voor lekkere geuren delen en dat komt tot uiting in het eindresultaat. Na de kennismaking creëerde ik vijf geurstalen waarvan er één met voorsprong als favoriet aangeduid werd


Het Acasa-parfum heeft een uitgesproken houtbasis waardoor hij heel rijk is. Vetiver en patchoeli versterken die diepe geur. Ten slotte voegen eikenmos en een vijgenakkoord, dat ik speciaal ontwikkelde, frisheid en eigenheid toe. Stel je een huis in een vochtig bos voor, waar de warmte van de open haard zich vermengt met de buitenlucht die binnen komt gewaaid: daarmee kan je 'Eau'Casa' het beste vergelijken."